Et af de største værker ødelagt: ‘Vi ser med stor alvor på dagens hændelser’

Klimaaktivister fra organisationen Nødbremsen har søndag middag indfundet sig på Statens Museum for Kunst (SMK) i København, hvor de i klimaets navn har ødelagt et 118 år gammelt oliemaleri.

Under aktionen kunne aktivisterne høres råbe, “hvad er mest værd – kunst eller overlevelse,” mens de satte sig ned i protest foran det ødelagte maleri med orange maling langsomt glidende ned ad billedrammen og væggen.

Presse-fotos.dk har modtaget skriftlige svar fra Statens Museum for Kunsts direktør, Astrid la Cour. Situationen bliver selvsagt taget meget alvorligt.

‘Vi ser med stor alvor på dagens hændelser. Klimadagsordenen er vigtig. Og vi arbejder målrettet med den grønne omstilling på SMK,’ forklarer direktøren og fortsætter:

‘Som museum er en af vores vigtigste opgaver at passe på kunsten for at sikre fremtidige generationers adgang til vores fælles kulturarv. Derfor beskytter vi kunsten mod alt; tyveri, klimaforandringer, brand, aktivisme og hærværk’

(Artiklen fortsætter efter billedet)

De to aktivister har taget opstilling foran maleriet.

“Hvad er mest værd – kunst eller overlevelse?”

Med brug af orange maling og kampråb gik to klimaaktivister søndag kort efter klokken 12.00 ind på SMK, hvorefter de kastede orange maling ud over det kendte maleri Woman in a Chemise af den franske kunstner André Derain, der er udstillet på muséet.

Under aktionen kunne aktivisterne høres råbe, “hvad er mest værd – kunst eller overlevelse,” mens de satte sig ned i protest foran det ødelagte maleri med det orange maling langsomt glidende ned ad billedrammen og væggen.

Statens Museum for Kunst oplyser om det pågældende maleri, at det er blandt museets ti største værker. Maleriet er desuden et hovedværk i André Derains fauvistiske periode.

Og selvom situationen var hektisk på stedet, så forklarer hun, at politiet ankom hurtigt.

‘Politiet blev tilkaldt med det samme og var på museet kort tid efter. Det hele forløb fredeligt,’ forklarer direktøren til Presse-fotos.dk.

Direktøren for SMK vil ikke forholde sig konkret til motiver bag aktioner som denne.

Kan værket reddes?

Selv bekræfter klimaorganisationen Nødbremsen i en pressemeddelelse, at de står bag hærværket på maleriet.

“Den brede klimabevægelse har i årtier holdt lovlige demonstrationer, lavet underskriftsindsamlinger, sendt læserbreve og høringssvar, men det er blevet ignoreret. Nu må vi lave protester, der ikke kan ignoreres.”, siger Jens Ozmec, deltager i Nødbremsen, der tilføjer:

“Hvad er mest værd – kunst eller overlevelse? Ifølge verdens førende klimaforskere er det netop vores overlevelse, der står på spil. Der er allerede millioner af mennesker, der fordrives, sulter og dør pga klimaets ophedning, og vores børn kommer til at opleve krig og konflikt pga global mangel på mad og rent drikkevand. Vi ser på månedlig basis voldsomme klimakatastrofer, der koster liv og smadrer samfund”

Dog står nogle presserende spørgsmål tilbage, om værket reelt er fuldstændig ødelagt. Den proces er selvfølgelig vigtig for SMK, der lige nu er ved at finde ud af, hvad man kan gøre med selve værket.

‘Værket var heldigvis bag glas. Lige nu er en af museets konservatorer ved at besigtige værket og kortlægge skadens omfang,’ skriver direktøren.

Den danske organisation Nødbremsen er blandt andet kendt for tidligere at have blokeret trafikknudepunkter i myldretiden for at råbe op om klimakampen.