Gennem længere tid har Rema 1000 lagt mærke til ændringer i kundernes indkøbsvaner. Det gælder på tværs af alle kategorier.
Gennem længere tid har danskerne mærket, at prisstigningerne virkelig påvirker pengepungen. Madvarer og andre hverdagsprodukter er skudt i vejret og det har fået kunderne i Rema 1000 til at være ekstra opmærksomme.
Når turen går fra grøntsagsafdelingen og hele vejen til køledisken, er kunderne begyndt at kigge på samme varer, men andre mærker.
Kunderne går ikke længere efter de varer, som de hidtil har gjort. I stedet er man begyndt at være mere tilbøjelig til at tage et andet mærke med hjem fra Rema 1000, end dem man er vant til.
Ændringer på tværs af kategorier
Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000 til BT, at man har lagt mærke til ændringerne i indkøbsvanerne hos kunderne.
“Det er et helt vildt skifte, vi ser for tiden. Der er store forskydninger i forbruget. Det er et stort skifte fra de traditionelle mærkevarer, og vi har samtidig et meget højt salg af kampagnevarer”, lyder det fra kommunikationschefen.
For nogle år siden tog Rema 1000 beslutningen om at afskaffe bleer fra andre mærker end deres egne. Den beslutning udsprang fra, at kunderne i højere grad valgte butikkens eget mærke. Men det er særligt madvarer, hvor kunderne viser ændrede vaner.
“Det er på tværs af alle kategorier, at vores kunder er blevet ekstremt opmærksomme på varer og priser – for eksempel morgenmadsprodukter, pålæg, mejerivarer, chips og slik,” siger Jonas Schrøder til mediet.
“Vi er ikke et museum”
De ændrede vaner hos kunderne kan også få betydning for fremtiden i Rema 1000. Hvis kunderne i højre grad begynder at vælge butikkens egne mærker, så ser Jonas Schrøder ikke den store grund til fortsat at have hylderne fyldt med andre mærker.
“Vi er ikke et museum, der bare udstiller andres varer, hvis kunderne ikke vælger dem – så i fremtiden kan vores egne mærke sagtens komme til at fylde mere. For eksempel stoppede vi for nogle år siden med at sælge andre bleer end vores eget mærke – og det kan sagtens komme til at ske på andre produkter”, afslutter kommunikationschefen.