Postnord har investeret massivt i elkøretøjer de seneste år. Nu skal chaufførerne køre langsommere for at sikre, at man ikke skal lade bilen op midt på ruten.
Den grønne omstilling har gjort, at mange store virksomheder er begyndt at investere i eldrevet køretøjer. Postnord er også med på den grønne bølge, men det kommer ikke uden udfordringer.
Nu har leverandøren af pakker oplyst sine chauffører, at der skal køres langsommere på de svenske veje.
Det sker for at sikre, at bilerne kan holde til at klare hele ruten uden irriterende pauser.
Sådan lyder oplysningen fra SverigeRadio.
Ikke over 90 kilometer i timen
Chaufførerne har fået besked på at køre endnu langsommere, end de har gjort hidtil. Det gør også, at bilerne kan holde til at køre hele ruten, før køretøjet skal lades op igen.
Dan Jönsson, der er produktionschef hos Postnord i Sverige, fortæller til radiostationen, at fartnedsættelsen er nødvendig.
“Vi bruger længere og længere tid på at køre ruterne, og det handler meget om rækkevidde. 80 km/t er et bristepunkt, hvor vi forbruger mere strøm, og så rækker den ikke, og vi kommer ikke rundt på ruten,” siger Jönsson til SverigeRadio.
Egentlig var det planen, at farten ikke måtte overskrides ved 80 kilometer i timen, men det kan lede til sure bilister på vejene, fortæller produktionschefen.
“Når man kører 80 km/t på motorvejen, bliver vi et irritationsmoment,” forklarer Jönsson og holder fast i, at den nuværende løsning er den bedste.
Chauførerne frygter, at det kan blive svært at nå pakkeleveringerne til tiden, men den bekymring er ikke at finde hos ledelsen.
De understreger, at den nye løsning ikke kommer til at påvirke leverancen.