Skatteminister Rasmus Stoklund (S) er ligesom en lang række partier i Folketinget fortaler for, at flere skal cykle på arbejde.
Og her kan skatteinitiativer være en af ingredienserne.
Det oplyser han i et skriftlig svar, lidt over en uge efter at Alternativet genstartede debatten om, at det skal gøres mere attraktivt at cykle på arbejde.
– Skattesystemet skal bruges til at fremme det, vi gerne vil have mere af, og derfor er jeg åben for at arbejde videre med forslag og idéer til, hvordan vi gennem skattepolitik kan gøre det attraktivt at hoppe på cyklen i stedet for at sætte sig bag rattet, siger Rasmus Stoklund til Ritzau.
Ministeren nævner dog ikke, hvilke forslag og idéer det kan være.
Men dem er der en række af fra andre partier.
For ti dage siden lancerede Alternativet et stort cykeludspil, hvor et af forslagene var et nyt befordringsfradrag for cykelpendlere.
Med en takst på tre kroner per kilometer fra 2-24 kilometer, hvor det nuværende befordringsfradrag starter, skal der ifølge Alternativet være en gevinst, hvis man vælger at cykle på arbejde.
Både Liberal Alliance, Enhedslisten og SF bakkede op om målet om, at flere skal cykle på arbejde.
Liberal Alliance nævnte eksempelvis en model fra Dansk Industri med arbejdsgiverbetalte cykler, hvor virksomheder stiller cykler til rådighed, som kan bruges i arbejdstiden og til og fra arbejde.
Også SF og Enhedslisten er fortalere for en fri cykel-ordning, der læner sig op ad fri bil-ordningen.
I forbindelse med Alternativets forslag 13. oktober var det af flere omgange ikke muligt at få en kommentar fra skatteministeren på grund af efterårsferien.
I sommer lød det dog fra daværende skatteminister Jeppe Bruus (S) til TV 2 Kosmopol, at han ville arbejde for at komme med et forslag til, hvordan skat kan bruges til at fremme, at “flere får mulighed for at cykle noget mere”.
Den ambition bakker den nye skatteminister op om.
– Jeg har, ligesom min forgænger, en ambition om, at det skal være nemt og attraktivt at træffe grønne og sunde valg, herunder at tage cyklen på arbejde, siger Rasmus Stoklund onsdag.
Ifølge en oversigt fra Det Europæiske Cyklistforbund er Danmark det eneste land i EU, der ikke har skattemæssige fordele for at fremme cyklisme.