Der er “udfordringer med tidsplanen” for jernbanedelen af Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, der skal stå klar i 2029.
Det oplyser transportminister Thomas Danielsen (V) i en skriftlig kommentar til Ekstra Bladet.
– Det har jeg orienteret Folketinget om, og jeg drøfter det løbende med min tyske kollega. Det er især den nye tunnel under Fehmarn Sund, som har en presset tidsplan, skriver ministeren til avisen.
Ifølge Ekstra Bladet er Folketingets transportordførere blevet oplyst, at en eventuel forsinkelse kan være på fire til fem år.
Den mulige forsinkelse vil kun gælde for godstransport, da problemet er jernbanen på den tyske side. Jernbanen er både gammel, og så kører den over en bro fra øen Fehmarn til fastlandet, der ikke kan bære godstransport, skriver Ekstra Bladet.
Det var ellers et af springpunkterne for selve projektet, at den tunge godstransport ville kunne komme til Danmark på mere miljøvenlig vis. Dette var et af de hårdtslående argumenter for at Danmark og EU bruger de cirka 75 milliarder kroner den faste forbindelse vil koste.
Men på trods af Tysklands stolte historie inden for jernbanedrift står det skidt til på den tyske side af vandet, når det kommer til at løfte sin del af opgaven.
Derfor skal der laves en ny tunnel i stedet for broen, men det projekt er ifølge Ekstra Bladet vurderet til at kunne blive forsinket i flere år på grund af miljøgodkendelser og klager.
Og derfor er der risiko for, at når Femern Bælt-forbindelsen skal åbne i 2029, kan der kun køre biler og lastbiler, men ingen godstog.
Transportministeriet oplyser til Ekstra Bladet, at Tyskland arbejder med en “plan B”, hvor broen fra Fehmarn til fastlandet skal have et løft, så tidsplanen holder.
Men ministeriet har i notat fra 2023 skrevet, at det vil være “særdeles usandsynligt, at godstrafik vil kunne afvikles på den eksisterende Fehmarn Sund-bro, selv om denne forstærkes”.
Femern Bælt-forbindelsen består af en 18 kilometer lang sænketunnel, der skal forbinde Rødbyhavn på Lolland med Fehmarn i Tyskland.
Det milliardstore projekt blev politisk besluttet af den danske og tyske regering i 2007.
Den nyeste måling viser hvilken minister der er mest populær blandt danskerne.