Når danskerne fremover vil ud at rejse med fly, så vil det være med en lille ekstraregning på billetten. Fra næste år vil der nemlig blive indført en afgift på almindelige rutefly. Dem der er så priviligerede at kunne flyve med privatfly, slipper udenom regeringens nye passagerafgift.
Når de fleste mennesker hører ordet privatfly, så vil deres tanker formodenligt lede hen på den del af befolkningen, som har deres på det tørre.
Derfor skaber det en del undren, når man i den nye aftale vedrørende passagerafgifter kan se, at netop privatflyene ikke skal punge ud til den grønne omstilling.
Den luksus er umiddelbart de rige forundt. Alle danskere, som rejser med rutefly, skal i hvert fald til at vænne sig til en ekstra udgift, når flybiletten skal i hus.
Den er 30 kroner på korte rejser og 300 kroner på lange rejser for hver passager. I gennemsnit kommer danskerne til at betale en afgift på 70 kroner for hver flyrejse med rutefly.
Den nye passagerafgift træder i kraft til næste år, og så vil den stige stødt frem mod 2030.
Men sådan bliver det altså ikke for dem, der rejser med privatfly. Her er der slet ingen afgift.
Det bekræfter Skatteministeriet over for DR Nyheder.
Det kaster hård kritik af sig fra Jeppe Juhl, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.
‘Det virker umiddelbart mærkeligt, at hr. og fru Danmark skal betale for at flyve med et almindeligt rutefly, når dem, der har råd til et privatfly, ikke skal betale. Folk, der flyver i privatfly, burde i virkeligheden betale mere end den almindelige passagerafgift, fordi klimabelastningen er markant højere, siger Jeppe Juhl, til DR.
Privatflyene sviner mest, men slipper for at betale
Seniorrådgiver på Aarhus Universitet, Morten Winther, har på vegne af DR, udført beregninger af flytrafikkens aftryk på vores skræntende klima.
Ikke overraskende kunne han konkludere, at danskejede privatfly forurener klimaet væsentligt mere end rutefly. Den store forskel skal ses i kapaciteten der bliver brugt omboprd på flyende.
Et gennemsnitligt rutefly vil oftest have væsentligt flere passagerer med, end et af de luksuriøse privatfly.
Regnestykkerne viser, at alle flyveture i 2023 med danske privatfly fra Billund til ni populære destinationer i Europa i gennemsnit udledte 17 gange mere CO2 per passager end en tilsvarende rejse i rutefly.
Det er her man kan synes det bliver problematisk.
På trods af den store ulighed i forhold til klimaaftrykket, så er det altså de store syndere, som får lov til at slippe for den nye passagerafgift.
Alternativets skatteordfører, Christina Olumeko, mener, at rabatten til privatfly bryder med et grundlæggende princip.
‘Det bør være sådan, at det er forureneren, der betaler. Det er desværre ikke tilfældet med den her passagerafgift. Det er superskævt, og jeg tror, der er rigtig mange almindelige danskere, der ikke kan forstå, at de skal betale en passagerafgift. Hvorimod dem, der flyver allermest sort, slipper for det med deres privatfly. Det er ikke rimeligt’, siger Christina Olumeko til DR.
Regeringen imod afgift for de rigeste
SF og Enhedslisten er to af de partier som er med i aftalen om passagerafgiften. Det afholder dem dog ikke fra at kritisere ideen om at privatflyene slipper for at betale.
SF’s klimaordfører, Signe Munk, siger til DR, at regeringen under forhandlingerne sidste år ikke ville være med til en afgift på privatfly.
‘Det handler om en politisk modvilje i regeringen. Vi løftede det forslag, at der skulle komme en form for klimaafgift på private flyvninger. Det var der ikke åbenhed for i regeringen’, siger Signe Munk.
Begge partier skulle dog være klar til at indføre en såkaldt passagerafgift på privatflyene, sådan at det ikke kun er den almene dansker som skal løfte håbet om en grønnere fremtid.
Enhedslisten har tidligere foreslået en høj klimaafgift på brugen af privatfly med fossilt brændstof i Danmark.
Regeringen stemte, sammen med andre partier, forslaget omkring passagerafgiften til privatfly ned. Det får dog ikke Enhedslisten til at give op.
Efter de nye beregninger fra Aarhus Universitet, så vil de forsøge sig med forslaget endnu en gang.
Skatteminister Rasmus Stoklund (S) peger på, at der ikke bliver udstedt en billet til et privatfly, og derfor er det svært at lave en passagerafgift.
‘Årsagen til, at der ikke er en billetafgift på privatflyene er, at de ikke har billetter’, forklarer han.
Om de kan komme rundt om den tvist, må tiden vise.
Indtil da, så må den almene dansker op med pungen, imens Mærsk, Lego, Bestseller og de andre mastodonter kan fortsætte med at bruge deres behagelige privatflyvere uden ekstra omkostninger.