Fanget i Københavns miljøzoner: Så mange bøder bliver givet

miljøzoner
Arkivfoto.

Et år efter indførelsen af miljøzoner i København og Frederiksberg har enormt mange fået bøder for at køre i gamle dieselbiler uden partikelfilter.

Det er nu et år siden, at det blev forbudt for dieselbiler uden partikelfilter at køre inden for bygrænsen i fire af landets største byer, herunder København og Frederiksberg.

De nye miljøzoner, der trådte i kraft den 1. oktober 2023, har til formål at reducere luftforureningen og forbedre luftkvaliteten i de tætbefolkede områder.

Ifølge nye tal fra Miljøstyrelsen, som Gjensidige Forsikring har fået indsigt i, har over halvdelen af de udskrevne bøder for brud på reglerne været i netop København og Frederiksberg.

I alt er der blevet udstedt 19.443 bøder på landsplan, og af dem er 9.971 givet i hovedstadsområdet, skriver TV 2 Kosmopol.

Bøder for højt millionbeløb på ét år i miljøzoner

De mange bøder svarer samlet set til omkring 31 millioner kroner, skriver Berlingske.

Det viser, hvor stort omfanget af overtrædelser har været i forbindelse med de nye miljøzoner.

Formålet med miljøzonerne er at begrænse antallet af forurenende dieselkøretøjer i byerne, men det har taget tid for mange bilister at tilpasse sig de nye regler.

Det har altså betydet, at mange stadig har kørt i zonerne uden det nødvendige partikelfilter.

Antallet af bøder er faldende

Lene Rasmussen, skadesdirektør hos Gjensidige Forsikring, peger på, at det høje antal bøder især i begyndelsen skyldes, at reglerne var nye for mange bilister.

‘Der har været tale om nogle regler, der har haft indvirkning på rigtig mange dieselkøretøjer herunder også personbiler. Men vi kan se, at antallet af bøder har været nedadgående de sidste måneder, hvilket kan være et udtryk for, at der er blevet en større bevidsthed blandt bilisterne,’ siger hun til TV 2 Kosmopol.

Krav til partikelfilter skaber udfordringer

Reglerne i miljøzoner kræver, at dieselbiler skal være udstyret med et partikelfilter for at få lov til at køre i de store byer.

Det har især været en udfordring for ejere af ældre dieselbiler, der ofte ikke lever op til kravene.

Bilejere har haft mulighed for at få eftermonteret partikelfiltre for at overholde reglerne, men det kan være en omkostningstung proces.

Selvom antallet af bøder er faldende, viser de første års erfaringer, at der stadig er bilister, som kører ulovligt i de nye miljøzoner.

Myndighederne har fortsat fokus på at håndhæve reglerne for at sikre bedre luftkvalitet i byerne.

Fremtiden for miljøzoner

De kommende år kan vise, om antallet af overtrædelser fortsat vil falde, eller om yderligere tiltag er nødvendige for at få alle bilister til at overholde reglerne.

Med stadig strammere miljøkrav er det sandsynligt, at endnu flere biler vil blive forbudt i byernes miljøzoner, efterhånden som teknologien udvikler sig, og miljøhensyn kommer i fokus.

For mange dieselbilejere står valget nu mellem at investere i et partikelfilter eller skifte bilen ud til en model, der lever op til de strengere krav.

Hvis du skal til at skifte til offentlig transport, eller bare bor i København. Så kan du læse her om en ny metrolinje, der kan være på vej i København. Lige nu bores der 80 steder i byen.